Thailand, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van marielle constandse - WaarBenJij.nu Thailand, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Thailand, Bangkok

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

01 September 2014 | Thailand, Bangkok

Date: 31-8-2014 / 1-9-2014
Depart: Amsterdam
Arrive: Bangkok
Accomodations: I check inn Silom
Time Difference: +5hours

Prijs indicaties Bangkok:
Luxe hotel: 30euro per nacht.
Streetfood maaltijd:30baht/ongeveer 80 cent.
Co van Kessel fietstocht:40euro ( redelijk prijzig,maar je komt op plekjes waar je zelf niet zou komen.
Public Boat (let op: oranje vlag!) 15baht / ongeveer 25 euro cent. Deze boot stopt bij alle highlights. Grand Palace, Tempel van What Po en China Town. Neem geen toeristen boot of day pass van 150 baht. Is niet nodig.
Thai Massage 60 minuten:300baht / ongeveer 8 euro.

Na een goede vlucht kwamen we ‘s middags aan op Bangkok. Na de gebruikelijke opstart manoeuvres, zoals pinnen en een simkaart (dtac) kopen om elkaar gratis te kunnen bellen en online te kunnen hebben we de cityline naar de stad gepakt. Je voelt je altijd zo klein nog in een onbekende drukke stad, moe van de reis. In de stad aangekomen kwam onze internet kaart al gelijk van pas. Reizen wordt je zo makkelijk gemaakt door internet en smart phones. Gelukkig is de cultuur , sfeer en gewoontes van een stad nog niet te vatten op het net. We moesten de bus hebben volgens google maps, maar een bushalte was niet te zien. De weg was 3 baans , alleen de banen worden niet echt aangehouden. Na een stukje lopen zagen we onze bus in de middelste rijbaan verschijnen. Gelukkig staat het verkeer hier elke dag muurvast dus renden we naar de bus en klopte op het raam of we mochten instappen. De deuren gingen open. Wat heerlijk deze stad! Moet je in Nederland eens proberen. Het was een redelijke rustige luxe bus met airco. Bus 77 voor wie dit interessant vind.:) We probeerde aan de bus chauffeur het adres van het hotel of de halte waar we er volgens google maps uit moesten stappen te laten lezen en het was ook nog eens in het Thais, echter verkondigde de bus chauffeur een nee, hier gaat deze bus niet naartoe. Ik was helemaal verbaasd dat ik een nee hoorde. Mijn ervaring uit China leert dat er juist op alles Ja wordt gezegd om maar geen nee hoeven te verkondigen. We bleven toch zitten en google maps zei dat we goed zaten, dus dan zal het wel. We kwamen goed uit en liepen naar het hotel. Het ICheck inn Silom hotel. Een mooi hotel met een heerlijk bed en Airco. SLAPEN!!!!! SLAPEN!!!

De avond hebben we door gebracht op Khoa San Rd. Een lekkere plek om langzaam aan de stad te wennen. Dit is de backpackers straat van Bangkok. De prijzen liggen hier hoger dan de gemiddelde prijzen op straat. We hebben heerlijk gegeten en wat gedronken. Het ” streetfood” is heerlijk hier! Het begint al goed. Met heel veel zin in de volgende dag gingen we naar bed.

Date: 2-9-2014
District: China Town

Gedurende deze 3 maanden moet Jasper 2 dagen per week werken. Vandaag en morgen gaat hij werken. We zijn vanochtend vroeg opgestaan om een fietstocht te maken door Bangkok met het Nederlandse bedrijf Co van Kessel.Echt een aanrader!Dank je Eva, voor de tip!:) De tocht duurde drie uur. Jasper zou Jasper niet zijn als hij de route niet zou registeren via de Nike fiets app. Bij de foto's kan je onze route vinden.We zijn door China Town gefietst.Bangkok heeft de 1 na grootste China Town van de wereld.We begonnen bij de tempel What Traimit. In de tempel staat een gigantische gouden Buddha van 16meter hoog. Het is een buddha gemaakt in de moderne stijl.Met aan beide kanten 2 kleine buddhas gemaakt in de klassieke stijl.De klassieke buddha is te herkennen aan de wat lachende mond en aan de vingers waarvan de verhoudingen van de lengte tussen de vinger zet als die van ons zijn. Bij de morderne buddha daarentegen zijn de vingers allemaal even lang, behalve de duim en de vinger toppen en de nagels recht zijn afgesneden. Er worden allerlei offers naar de tempel gebracht.Met namen bloemen.Lotus Bloemen. In de buurt van alle tempels zijn monniken te vinden. Met hun geschoren haar en oranje gewaad is het een bijzondere verschijning. De monniken krijgen zeer veel respect van de bevolking.We zijn door allerlei kleine straatjes gefietst waar je normaal niet zou komen. ALs je denkt dat we in Amsterdam dicht op elkaar wonen....nou .. het kan nog dichter op elkaar!

De avond hebben we besteed bij een leuk tentje Enjoy BKK.Daar hebben we nog wat tips vergaard voor Cambodja bij onze nederlandse reisleider Bas. ;) Dank Bas!Tegen de tijd dat we eten wilden bestellen was de keuken al dicht.Wat?! Gaat de keuken hier dicht?! De eigenaar was zo lief om soep bij de buren voor ons te kopen.En het was niet zomaar een soep. Het was de bekendste soep van Bangkok.Internationale roem heeft deze soep. De soep wordt bereidt door een 71jarig vrouwtje en ze is heel streng.De riijen zijn lang en als je je misdraagt dan kan je opdonderen, aldus de eigenaar van Enjoy BKK. De soep was werkelijk heerlijk! De boullion had zoveel verschillende smaken. MMmmmm jammie!!!

Mijn verwachting van Bangkok was dat het echt een 24uurs economie is, maar die indruk heb ik niet. Ik kan natuurlijk in zo een korte tijd niet zeggen hoe het werkelijke Bangkok is, maar de indruk dat deze drukke grote stad op mij achterlaat is anders dan ik had verwacht. Ik voel me hier super veilig.Dit komt door de vriendelijke en vooral bescheiden inwoners. Het heeft voor zo een grote, drukke stad een hele relaxte en ontspannen sfeer. Geen gehaast.Alleen in de toeristische buurten wordt je aangesproken door verkopers , mar daarbuiten ga je op in de menigte. Al heel snel leer je de prijzen kennen en weet je wat t eten op straat ongeveer mag kosten en de taxi ritjes en de wat duurdere TukTuk ritjes. Wanneer je net aankomt voel je je nog een beetje verloren en denk je dat iedereen je probeert te bedonderen. DIt gaat na een dag weg. Dat de Thaise mensen oprecht zijn is te merken als je Streetfood koopt. Ongeacht er een prijs bij staat of niet , hebben we toch overal ongeveer het zelfde bedrag betaald. Alleen bij de Grand Palace ( de toeristische trekpleister van Bangkok) vroegen ze 2 keer zoveel voor t eten. Het gevoel dat je niet continue wordt bedonderd, de lieve mensen en het ovezichtelijke straten systeem met de sneltrein die door Bangkok loopt, maakt Bangkok voor een toerist meteen al een veilige thuishaven. Heerlijk ontspannen gevoel. Dit is in sommige andere steden waar ik ben geweest wel anders.

Date: 3-9-2014
District: Silom Bangrak

We hebben tot heel laat uitgeslapen. Nog steeds wel een beetje moet van de reis. In een straatje dichtbij geluncht en verder wat dingen uitgezocht voor de reis en Jasper is aan zn tweede werkdag begonnen van de week.We hebben besloten om Jakarta , Java eiland,Indonesie te bombarderen tot onze volgende bestemming en vanuit daar met de trein naar het westen van Java te gaan om zo de oversteek te maken naar Bali. I n Indonesie is het seizoen goed nu. In November begint in Indonesie bijna overal het regenseizoen, terwijl het noorden van de Fillipeinen, Cambodja, Laos en Vietnam vanaf November opklaart. Ticket geboekt via Lyon air.

Date: 4-9-2014
Place: Bangkok
District: Historische gedeelte + Siam.

Vandaag voorlopig ons laatste dagje Bangkok.Wat een stad. Aangezien ik het in Brazilie het heb gepresteerd een week in Rio te zitten en het Jezus beeld dat ook nog eens 1 van de 7 wereldwonderen is destijds te negeren hebben we besloten om de tempels en de Grand Palace toch maar wel te bezoeken.De Grand Palace staat in het historische stuk van de stad en is gelijk een compleet contrast met het district waar wij logeren. Het is vooral alle toeristen verzamelen hier. Taxi's, tuk tuks en souvenir winkeltjes die hier gretig gebruik van maken. We zijn hier via de Public boot naartoe gegaan.De public boot is te herkennen aan de oranje vlag en wordt gebruikt door de locals voor woon werk verkeer.Deze boot stopt bij bijna alle toeristische highlights, zoals China Town,tempel van What Pho en de Grand Palace. Verder heb je nog de toeristen boten, te herkennen aan een andere kleur vlag en de longtail toeristen boten. Deze zijn uiteraard drie keer zo duur als de public boot en absoluut niet nodig. Je kan ook een day pass voor 150baht kopen. Dit is ook echt onzin. Een enkel ritje kost 15baht. Die 150 haal je er nooit uit op een dag. We blijven Hollanders natuurlijk :) Om het gebied van de Grand Palace binnen te komen moeten je schouders en benen bedekt zijn.Tegenwoordig zijn slippers wel toegestaan. Sommige winkeltjes buiten de ingang verhuren kleding aan toeristen die geen extra kleren mee hebben. Doe dit niet, want bij de ingang kan je kleren gratis lenen. Zo ook Jasper. Hij kreeg de eer om een super mooie beige, maar vooral warme trainingsbroek te dragen ;). Ik moet zeggen dat we erg onder de indruk waren van de Grand Palace en haar bijgebouwen en tempels.De tierelantijntjes en de glinsterende steentjes waar de gebouwen mee zijn betegeld vliegen je om de oren. Het overvloed aan goud glinstert prachtig in de zon.De muurschilderingen bestaan uit duizenden verhalen die verteld worden in fijne kleine penceel streken. En toch elk detail zo prachtig duidelijk. De grote sculpturen aan de voorkant van een tempel van vreemde wezens die op je neer kijken, die toch wat werken op je lachspieren, omdat ze een rare gezichtsuitdrukking met zich mee dragen. Een " ik ben heel groot en sterk en heb slacht tanden. maar ik moet bijna huilen " uitdrukking. Kleinere sculpturen van bijvoorbeeld mannetjes op een rijtje onderaan een tempel die met zn allen de tempel dragen en een gezicht hebben alsof ze het bijna niet meer houden. De vogels op de daken ( als t vogels zijn ) die trots naar de horizon kijken. De details......ik kan er uren naar kijken. Hoe langer je kijkt hoe meer je ziet. En natuurlijk hebben we de beroemde tempel met de Emerald Buddha gezien. De Grand Palace zelf is een prachtig gebouw.

Na deze toeristische trekpleister zijn we even bijgekomen in een parkje en hebben we een gratis fiets gepakt bij 1 van de fietspoints, die je op een ander punt weer kan inleveren. Jasper zet uiteraard weer de GPS van de Nike app weer aan en hop daar gaan we. Hollanders voelen zich toch altijd het beste thuis op de fiets. Bij de fotos kan je onze route zien.Het fietsen in Bangkok is super leuk en soms een avontuur.Iedereen vindt t wel bijzonder dat je aan het fietsen bent in Bangkok en komen de lachende gezichten je tegemoet. We zijn langs het water , door een super leuk parkje naar Siam gefietst. In het parkje aan het water renden kinderen achter elkaar aan, er werd een dans geoefend, gelezen en gitaar gespeeld.Na een korte pauze in dit heerlijke park zijn we door gefietst naar Siam en met de Tuk Tuk naar een shopping mal geweest met vier etages aan meuk. En iedereen verkoopt dezelfde meuk,Onderhandelen is hier een must!Na wat nodige dingen te hebben gekocht zijn we gillend weg gerend.Verschrikkelijk. We vervolgden onze weg naar het designer shopping mall waar alleen maar westerse merken worden verkocht, zoals Gucci en Chanel.Onderweg natuurlijk een snackje gekocht. Een soort van poffertjes met stroop gevuld met vis. Krab, Tonijn, zalm. verassend lekker. De shopping mall was zo ontzettend groot en mooi! Onze PC is een smerig aftands steegje vergeleken deze locatie.

Na een lange heerlijke slenter dag zijn we neergestreken in ons buurtje Silom. Soi 20 is de straat to be voor heerlijke streetfood. Vooral The Siam House is een heerlijk restaurant. Weliswaar niet officieel streetfood, maar zeker goedkoop en heel lekker! De fried rice met groene curry is onze favoriet tot nu toe bij dit restaurant. We hadden 4 bier, 1 salade, 2 curry voor 350baht. Dit is ongeveer 8 euro en dit zijn de hoogste prijzen tot nu toe. Een maaltijd op straat kost ongeveer gemiddeld 80eurocent. I love it!

Date: 5-9-2014
Depart: Bangkok DMK domestic Airport
Arrive: Jakarta
Accomodations: Hotel88
Time Difference: +5hours

Bye Bye lovely Bangkok, hello Indonesia. :)

[ nog toevoegen; fotos ,co van kessel fietsroute nike, eigen fietsroute nike.)

• 11 Oktober 2014 - 22:58

Jos Constandse:

Marielle en Jasper,

Zo te lezen maken jullie al heel wat mee!! Ik vind het leuk om te lezen.
    verders nog een goede reis en veel plezier.

Liefs,
    Tante Jos.

• 11 September 2016 - 15:06

Corinne:

Hai Mariëlle en Jasper,

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik ben zelf net terug uit Thailand en uiteraard heb ik de Co van Kessel route gefietst. Vergeten de gps aan te zetten uiteraard en zag dat jullie die nog gaan toevoegen aan het verslag. Zouden jullie mij de route willen sturen? Dan kan ik eens zien waar we allemaal gefietst hebben aangezien we geen idee hebben waar we af en toe uithingen ;-)

Groetjes,
    Corinne