Gili Air - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van marielle constandse - WaarBenJij.nu Gili Air - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Gili Air

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

18 September 2014 | Indonesië, Gili Air

Date:18-9-2014 tm 25-9-2014
Place: Gili Air
District: Zuid-Oost en Zuid-West.
Accomodations: Gili Air Bungalows en Krishna
Time Difference: +6 hours

Prijs indicaties:
Fiets verhuur: 30.000 rp per dag ( 2euro )
Eten budget: 25000 rp ( 1,67 euro )
Bintang: 25 a 30000 rp
Cocktail : 60.000 rp ( 4euro ) elke dag happy hour en dan is het 2 voor 1! ;)
snorkelen rondom de andere eilanden met stop op Gili Meno: 100.000 rp (6,67 euro pp )

Gili Air, we zijn langzaam verliefd op je geworden! 2 nachten zijn er 7 geworden :)

We zijn met de fastboat naar Gili Air gegaan. Er zijn tientallen operators,maar na alle horror verhalen over te kleine en volle boten hebben we na wat reviews een wat duurdere, maar een hele professionele fastboat operator gevonden. The blue water express. Er werden pillen tegen de misselijkheid gegeven en een flesje water. De boot was groot met een mooi zonnendek. De zee was relatief kalm, dus hebben we de hele rit op het dek gezeten met een koude bintang vliegend over de blauwe tropische wateren. :)
De Gili eilanden horen bij het eiland Lombok. Gili T is het grootste eiland. Dit is het party eiland van de drie. Gili Meno ligt ertussen in en is het meest rustige eiland voor de huwelijksreizen onder ons en Gili Air ligt het dichtst bij Lombok. Kwa sfeer ligt het tussen Gili T en Gili Air in. Rustig , maar niet te rustig.
Vanaf het water bij aankomst was Gili Air al een paradijs! Het water was spiegel glad.Zo mooi helder.
Er zijn alleen maar zandwegen op het eiland en alles gaat per paard en wagen. Geweldig! We liepen het eiland op richting het noord oosten op zoek naar ons hotel. Ik moet zeggen dat ik toen nog niet echt onder de indruk was. Dit deel was heel druk, het strand was totaal geen bounty eiland gevoel. Te bewoond ofzo.
Heel erg toeristisch met toeristisch westers eten en toeristen prijzen. Ik had ook niet anders verwacht van een populair eiland, maar ik had het me toch anders voorgesteld. We voelden het Gili gevoel nog niet. Ons hotel was prachtig! Een mooie kamer met airco, walk in shower in de open lucht en een zwembad. Waar we trouwens op Bali omringd werden door honden zijn het op dit eiland de katten die het gebied overheersen. Ze zien er goed uit en ze zijn allemaal super lief!!!! Aangezien wij zo goedkoop mogelijk willen eten en drinken hebben we meteen de straat gevonden met lokale goedkope warungs met echt eten en geen pizzas en patat voor de hoofdprijs. We waren zo gelukkig! Een hele maaltijd voor 15000 is gelijk aan een euro. JEEJ!!! We hoeven niet perse weg van dit eiland, omdat het ons dan teveel geld gaat kosten. Ik was echt blij dat dit op zo een toeristisch eiland nog kon bestaan. Heerlijk.
We zijn bij een Warung gaan eten met de lekkerste Martabak ( soort chinese loempia, alleen met een zachte buitenkant ) van het eiland. Hier hebben we elke dag geluncht en avond gegeten met 2 avonden uitgesloten misschien.De man van deze Warung Bambu is heel vriendelijk. Wat een lieve man. Hoe meer we er kwamen eten hoe minder we hoefden te betalen.


De volgende ochtend fietsen gehuurd om op zoek te gaan naar het bounty eiland wat Gili Air moest voorstellen. De Zuid Oost kant is totaal niet het beeld dat we voor ogen hadden gisteren van een Gili eiland. We gingen aan de oost kant beginnen en zo via het noorden het eiland rond langs het strand. Het eiland is heel klein. Je kan het in 2uur rondom lopen. Het binnenland beslaat een paar blokken met een dorpskern, school en een moskee. Koeien staan te grazen en je komt wat bijzondere mooie huisjes tegen waar de locals in wonen.Op het eiland is het merendeel moslim. Elke avond rond 1800uur galmt het gebed over het eiland. Vandaag gaan we het eiland rond via de " weg" langs het strand. Al snel ging het mis. Te veel zand voor onze goedkope gehuurde fietsjes. Dan maar verder over het natte zand bij de zee en lopend. We vroegen ons al af waarom sommige toeristen op fietsen met belachelijke grote banden fietsten. Deze tour over het eiland heeft ook nog een functie, want we moeten een goedkoper onderkomen zoeken. Het hotel is prachtig , maar als we hier langer willen blijven moeten we toch een beetje back to basic. We liepen van het noord oosten richting het westen. Zodra we aan de noord oost kant waren en het westen was Gili Air ineens een heel ander eiland geworden. Mooie witte stranden , helder blauw water, weinig mensen. Zo mooi!!!! Zoals mama zou zeggen :" Het lijkt wel een anzichtkaart. :) Bizar dat hier zo weinig toeristen zijn aan de west kant. Via het binnenland, dat wel verharde wegen ( hard zand ) heeft is deze kant makkelijk te bereiken, maar iedereen blijft maar aan de oostkant plakken. Heerlijk voor ons dus :) Laat de lees marathon maar beginnen, want ik heb nog geen bladzijde gelezen van de 5 dwarsliggers boeken die ik heb meegenomen. De prijzen aan de west kant voor accomodatie lagen nog redelijk aan de hoge kant voor een basic bungalow. Uiteindelijk kwamen we uit aan de zuid west kant, redelijk vlak bij de haven. Gezellig genoeg, maar niet te druk. Er stonden een stuk of vier barretjes met daarachter allemaal hutjes. De eerste aan wie we het vroegen vroeg 275.000 / 18 euro per nacht. Bed , ventilator en badkamer. Prima. Aardige man todat we zeiden dat we het nog zouden laten weten, waarop hij heel geirriteerd zei : " Kijken , kijken , niet kopen! " . Nou, dan toch niet!! Ze zijn hier heel aardig totdat je besluit iets niet te kopen. Dan worden ze heel geirrriteerd. Verderop liet de buurman ons zijn hutje zien voor 250.000. We keken rond en vonden het een prima hut buiten het feit dat deze hut achter de hutjes van de sjaggerijnige kijken kijken niet kopen man stond. Vandaar onze twijfelachtige blik wat onbedoeld het begin van een hele rare onderhandeling was. De super lieve man zag ons twijfelen en zei: " I have other place for you with AC for 500.000" . Ik zei dat dat geen optie was betreft ons budget. Oke, I have other place for you, follow me. Terwijl we nog helemaal niks over zijn hutje hadden gezegd nam hij ons mee naar de buren , Krishna. Hij sprak een meisje aan die de sleutel gaf en het hutje zag er weer prima uit. I arranged best price for you. 150.000 / 10 euro . oke?Is really good price. Natuurlijk namen we deze deal aan, maar we begrepen niet hoe dit tot stand was gekomen.We hebben geen tegenbod op zijn hutje gedaan, alleen wat twijfelachtig gekeken, waarop deze ontzettend lieve man voor ons een hutje heeft geregeld tegen bodem prijs dat niet eens van hem was. Zo wil ik vaker onderhandelen. :) We hoeven nog niet naar huis. nog lange niet, nog lange niet! ;p. Tevreden liepen we weg. Even verderop was een indonnesische cover artiest verrassend goed en in verstaanbaar Engels de nummers van John Mayer aan het zingen. Goede plek om ons nieuwe onderkomen te vieren. Aan de overkant van de bar liepen drie kittens en 1 van de kittens was heel klein en dun en de oogjes zaten dicht geplakt met pus. Waarom mmoet ik dat nou weer zien! Dat kan ik dan weer niet los laten. De man zei tegen mij:" Take it! There are enough of them on this island!". Hij heeft ook wel gelijk , maar toch ben ik wat dat betreft van suiker. Ik ben elke dag de oogjes gaan schoonmaken en toen ik weg ging leek het of de ontsteking weg was of iemand anders had het van me overgenomen. :)

De laatste ochtend aan de oostkant is aangebroken. Rond 06.00 uur gingen we naar het strand om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het bewolkt.
Het mooiste van deze zonsopgang was dat ik het samen met mama op skype heb bekeken. Zij ging naar bed en ik stond op. Ik heb de zon naar mama gestuurd voor als ze wakker wordt :) Heeft ze de zon 2 keer gezien vandaag! Zonsondergang bij onze nieuwe hut was ook een tegenvaller. Weer bewolkt. Ach, de biertjes smaken er niet minder op :p.

De dagen zijn hier zo heerlijk!!!!!!!! Met zonsopgang opstaan, tot 12uur op het strand, lezen,daarna de schaduw in , lezen en vanaf 1700uur weer op het strand om de zonsondergang te zien. Eten en biertjes drinken. En weer vroeg naar bed. Oh we kunnen trouwens niet douchen, of beter gezegd willen niet douchen in ons hutje, omdat het water heel erg naar lood/roest stinkt. ik heb dus maar 1 keer gedoucht in 6 dagen. Too much info? Sorry!

Bij de tweede poging tot zonsopgang bekijken was het helder. We kwamen aan op het strand waar we ter echt kwamen in het staartje van een feest van de vorige avond. Ik baalde wel een beetje,want ik had t feestje graag mee willen maken. Het wankelende staartje was onder invloed van drank,LSD,Magic Mushrooms en weet ik veel wat. De magic mushrooms kan je hier kopen. Ze noemen het: a return ticket to the moon. :) Onder dance muziek heb ik de mooie zonsopgang bekeken.

Gili Air heeft 2 bijzondere verschijningen. De zonsondergang aan de westkant en de zee wanneer het eb wordt.Wanneer het eb wordt trekt de zee zich terug tot het rif. Je kan dan een kilometer de zee op lopen! Ook als het vloed is kan je naar het rif lopen, zo ondiep is het hier. Wanneer je een paar honderd meter de zee op loopt en je kijkt naar de kust is het eiland een waar paradijs. Het eiland ziet er zo mooi uit vanaf hier! Niet onder woorden te brengen. Helder water, gekleurde vissersbootjes, palmbomen, wit zand....WOW! Het tweede " wereldwonder " is de zonsondergang. Elke avond zitten we in de rode zitzakken bij onze favoriete zonsondergang bar met een koude bintang in ons hand. Terwijl de aarde zich naar de avond toe draait heeft moeder natuur nog een kadootje voor ons in petto. Een heel magisch kado! Heel langzaam in de lucht komt er een schim tevoorschijn dat verlicht wordt door de zon. Overdag zie je dit niet. Langzamerhand wordt duidelijk dat dit de berg Agung is van Bali! De zon verft de lucht en mountain Agung prachtig oranje en verdwijnt dan langzaam achter de berg. Mountain Agung , de lucht en de zee gaan van oranje via het kleurenpalet naar roze uiteindelijk de duisternis in. Elke avond was weer magisch. Volgens mij went dit nooit! Echt heel mooi.

Na een paar dagen had ik mijn eerste boek uit, dus werd het maar tijd om nog wat te gaan doen. De laatste dag op Gili Air gingen we snorkelen. Duiken was ons iets te duur. Vorig jaar op Cay Calker in Belize heb ik een hele leuke/mooie snorkel tour gedaan met Jasper op een Catamaran de zee in.Met deze gedachte ging ik ook deze snorkel tour in. Oke, ik verwachtte geen Catamaran, maar deze snorkel tour was echt VERSCHRIKKELIJK!!!!!!! Nog nooit zoiets meegemaakt.Gelukkig was het voor een prikkie na wat geonderhandeld te hebben. We zaten met teveel mensen op een boot. We gingen naar 4 snorkel spots. 1 bij Gili T, 2 bij Gili Meno en 1 bij Gili Air. We kwamen aan bij spot 1. Het water lag vol met spartelende toeters. We hadden een " guidde" . We gingen het water in met de "guide". Spot 1 had het voor mij al helemaal verpest! Na nog geen 2 minuten had de "guide" een gigantische schildpad gespot op de bodem.Ik denk wel van 1.5 meter lang. Echt super mooi. De " guide" dook naar de schildpad toe, pakt dat beest bij de voorpoten en sleept het mee naar de oppervlakte in de veronderstelling dat wij dat fantastisch vinden. En het erge is dat een heleboel mensen dit ook fantastisch vinden. Mij kan je niet bozer krijgen! Bij spot 2 ging ik met tegenzin weer het water in. Ik zwem helemaal achteraan weg van alle mensen. Ik zag Jasper, die per ongeluk tussen alle spartelende toeters terecht was gekomen, in blinde paniek verkeren. Daar moest ik wel om lachen. Ineens roept de "Guide" : " TURTLE OVER HERE ! !!" De hele kudde toeters als een gek naar de schildpad toe. ALsof ze het anders niet kunnen zien ofzo. DOE NORMAAL!!!!!!! WAAROM zijn mensen zo. IK vrat mezelf echt op. Als ze ooit eerder schildpadden hebben mogen meemaken weten ze dat dit de meest relaxte beesten zijn van de onderwater wereld die absoluut niet onder de indruk zijn van de aanwezigheid van mensen en je alle tijd hebt om ze van afstand te bekijken. Maar nee, iedereen er zo snel mogelijk op af! De schildpad had de ruimte niet om naar boven te komen om adem te halen. En er is altijd wel een opper debiel die met de schildpad wil duiken/zwemmen. AAAAAARGGGGGG mijn haren gingen rechtop staan van irritatie. Arme schildpad. Dan zou je denken dat de " guide" hier iets van zou zeggen in de trant van respect the animals, dont chase them. Maar neeeeeeeeee, de guides geven helemaal niks om hun eigen onderwater wereld. Ze doen wat ze denken dat toeristen leuk vinden om geld te verdienen. Ze geven het verkeerde voorbeeld. Die opper debiel die de schildpad wilde aaien en met de schildpad wilde duiken dacht dat dit oke was, omdat 1 spot daarvoor de guide hem het verkeerde voorbeeld had gegeven.Het was echt verschrikkelijk. Spot 3 heb ik verschiet laten gaan.We gingen lunchen op Gili Meno. Leuk om dit eiland te hebben gezien.Klein en romantisch. Iets te rustig voor ons.
Als ik 1 positief ding moet zeggen over deze ellendige toeter kudde tour is dat ik prachtige tropische vis soorten heb gezien. En natuurlijk onze vriend Nemo. Sommige vissen hebben zo een belachelijk uiterlijk dat ik er echt om moet lachen. ik kleef er dan ook een typetje aan vast en bedenk hoe ze zouden praten als ze zouden kunnen praten. Is dit raar? ;p. Er was bijvoorbeeld een vis die vrolijk rondzwom en alle kleuren uit de jaren tachtig met zich mee droeg.Totaal anders dan de andere visjes, vooral ook omdat hij alleen zwom tussen al die scholen visjes. Telkens als deze vis trots voorbijzwom hoorde ik in mn hoofd het liedje:" I was born in the eighties....en dat de vis dit trots zong terwijl hij langs de andere vissen zwom. " Vervolgens loopt mijn masker vol met water , omdat ik om mijn eigen grapje moet lachen. Sorry hoor, ik dwaal af. As usual.
Aan alles komt een eind. Morgen gaan we met een heel klein beetje liefdes verdriet met het vliegtuig naar Pnom Phen, Cambodia via Singapore airport. Tijd voor de volgende liefde!

Hoe soepeltjes het boot tripje naar Gili Air was, hoe heftig de terugreis naar Bali. We hadden bij een andere maatschappij met een kleinere boot geboekt, omdat de Bluewater boten vol zaten. Gelukkig zaten wij op een goede plek achteraan. Achteraan wordt je minder misselijk, omdat dit gedeelte in het water blijft liggen terwijl de punt op en neer gaat. Ze hadden veel te veel mensen op de boot gestopt. Er zaten zelfs mensen op het dak. De zee was ruw en de golfen hoog. Ze zeiden tegen de mensen op het dak:"You can get a little bit wet,but is oke". Een beetje?! Het was levens gevaarlijk! Ze kregen golf na golf over zich heen.Echt complete golfen! Ze waren 2 uur bezig met zichzelf vast te klampen aan de boot. Ondertussen werd binnen de 1 na de ander ziek. Wij hebben echt geluk gehad met onze plekken. Toen we van de boot in bali afstapten en naar het busje liepen zagen we een aantal mensen ziek aan de kant zitten. Een nederlands stel bij ons in het busje hadden op het dak gezeten en vertelden ons dat het een verschrikkelijke enge ervaring is geweest. Dus als iemand nog naar gili of lombok met de fastboat gaat zou ik met blue water express gaan. Je betaald 3x zoveel, maar ze zijn zoveel veiliger dan de kleinere maatschappijen.

We vliegen van Bali naar Singapore. Op Singapore moeten we de nacht door brengen om vervolgens naar Pnom Phen , Cambodia te vliegen. Op naar ons volgende avontuuur. Zin in!!!

Singapore Airport:
Singapore is een bizar groot vliegveld. Het beste vliegveld ter wereld. Groot! Ze hebben er een hotel, zwembad, massage salons, winkels, restaurants, een supermarkt,een binnen tuin , kleine bioscoop,game center en gratis voetmassage apparaten. Ook hebben ze een relax ruimte met lig stoelen om in te slapen. Wat ze ook goed doen is dat als je lang moet wachten overdag dan kan je een gratis bustour door singapore doen van een paar uur.Dit is een promotie voor de stad,zodat je nog een keer terugkomt. Hoe geniaal is dat! Beetje jammer dat meeste faciliteiten het niet deden , zoals de mini biosccoop en het zwembad was niet open.
Na wat rond te hebben gelopen zijn we naar de relax ruimte gegaan om te slapen. Helaas waren alle stoelen bezet. Tassen op slot gezet aan een tafeltje, lakenzak uitgespreid op de grond, oordoppen in, ooglap op en welterusten! Best lekker geslapen op de grond. :)

26-9-2014
Good morning Cambodiaaaaaa!!!

  • 30 September 2014 - 19:09

    Ingrid:

    Wat een mooie avonturen en wat leest je verhalen lekker weg !

  • 01 Oktober 2014 - 15:37

    Lizzie:

    je schrijft goed marielli! avontuurtjes en genieten X

  • 07 Oktober 2014 - 11:34

    Eefje:

    Zes dagen niet gedoucht en vissen die liedjes zingen. GEWELDIG :D :D

Tags: Gili Air

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gili Air

marielle

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1444
Totaal aantal bezoekers 12021

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 22 November 2014

Zuid Oost Azie

Landen bezocht: