Cambodja, Kampot , laidback river town - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu Cambodja, Kampot , laidback river town - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Cambodja, Kampot , laidback river town

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

10 Oktober 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Date:10-10-2014 tm 16-10-2014
District: Kampot, laid back river town
Accomodations: Naga House and Arcadia Hostel

Ik was weer op en top happy vandaag! Het was tijd om te gaan. Mathilda en Hundu zaten op ons te wachten en Pnom Penh ben ik helemaal zat. Toen de backpacks op de motoren zaten kreeg ik wel een knoop in mijn maag. Ik had 1 rondje geoefend en helaas zaten we midden in de stad en moesten we door de stad heen via een hele slechte drukke dirt road (klein stukje) naar de snelweg. Schakelen,kijken,remmen,schakelen , afslaan, opstarten, koppeling te snel op laten komen , te snel gas, te langzaam gas, afslaan, kijken , schakelen, zweten. PFFFFF. Die dirt road was helemaal heftig! Kijken , toeteren, om gaten heen, schakelen , afslaan, zweten en uiteindelijk een gevoel van fuck it, ze gaan allemaal maar om me heen!. Na deze weg heb ik echt leren schakelen en was de rest een eitje. Voordat we de snelweg op gingen hebben zijn we even tot rust gekomen en wat gedronken. Oh ja, ook nog even goed om te vertellen. De helmpjes hier zijn echt van hele slechte kwaliteit , dus hebben we twee nieuwe dure helmen gekocht , geïmporteerd uit Italie. Hartstikke warm,, dat wel!
De weg naar Kampot was geweldig. De omgeving is prachtig. Het was gelukkig heel rustig op de weg waardoor we ons des te meer vogelvrij voelden! De zon begon te zakken en de lucht kleurde knal oranje. Zo ontzettend mooi om in zo een setting te rijden met je backpack achterop.

We kwamen aan bij een heel leuk ,ontspannen guest house Naga House genaamd. We hebben dit als tip doorgekregen van de Germans. De medewerkers van Naga House herkende Mathilda en Hundu meteen. We sliepen in een treehouse. Open aan alle kanten. Erg mooi. Elke ochtend zaten er wat beestjes in ons mosquito net en een rode kater. Een hele lieve kat die elke dag op ons lag te wachten om geknuffeld te worden. We zijn lang in Kampot blijven hangen. Er is zoveel te doen en de sfeer is heel ontspannen. We kwamen er maar niet weg. :)
Kampot is de hoofdstad van Kampot provincie , Zuid-Cambodja. Het is een heel relaxt stadje aan de rivier. Er wordt heel veel wiet gerookt, dat daar wordt gekweekt. Misschien is het daarom zo ontspannen :) , Kampot bekend om de zwarte peper. Kampot ligt aan de voet van oa Preah monivong national park.

11-10-2014 Gelijk maar aan de slag vandaag! Aan de bar hebben we gisteren 3 Engelsen, een Deen en een Zweed ontmoet. Met hun zijn we vandaag naar Bokor Hill station gegaan dat in het monivong national park ligt op het topje van damrei mountain. We klommen met onze scooters richting bokor Hill station. Onderweg stopten we bij prachtige uitzichtpunten en een waterval. Maar waar je eigenlijk voor komt in bokor Hill station. Bokor Hill station is gebouwd rond 1900 door de fransen om de drukte uit Phnom Penh te ontvluchten. Het "resort" bestond uit oa een hotel, appartementen, een kerk, een casino. Het hotel ligt op het hoogste punt. Het was redelijk mistig die dag. Het verlaten hotel omringd door mist gaf deze bezienswaardigheid een mooi mysterieus randje. Verder hebben we nog de kerk bekeken en terug gereden naar Kampot. De terug weg was voor mij wel spannend. S bochten op de motor lukken mij nog niet zo goed. Motorrijden is 90 procent balans houden en manier van sturen door gewichtsverplaatsing heb ik mij laten vertellen. Tsja, geef me een maandje en ik ga als een speer. :)

12-10-2014
De rapids is een deel van de rivier waar de locals een dagje komen ontspannen. Ze zwemmen hier en brengen de dag door in hangmatten. We hebben een duik genomen een naar de stad gegaan.
In Kampot is een bioscoop waar ze vanavond prive cinema hadden. Je kan een kamer met flatscreen huren en je favoriete film bekijken. Wij hadden wat normaal de bioscoop zaal is nu helemaal voor ons zelf met een gigantisch scherm ipv een flatscreen. De bioscoop ziet er niet uit zoals in NL met allemaal stoeltjes op een rijtje. Het heeft meer een huiskamer sfeer inrichting. Achterin is een lounge bed en verder hier en daar wat lounge bankjes en leuke ronde stoelen. Een lekker chill avondje :)

13-10-2014
Tijd voor wat actie.
Onderweg naar een waterval. De waterval was niet zo bijzonder, maar de weg ernaar toe wel! Door dorpjes en hele smalle dirt road weggetjes waar je net met je motor tussen past klommen we richting de waterval. We kwamen uit bij een familie thuis. Heel apart.De zoon bracht ons verder te voet door het dicht begroeide bos naar de waterval. De waterval was een heerlijk afkoel momentje. Inmiddels werd de lucht steeds donkerder. We moesten nog een half uur terug lopen en al die kleine dirt weggetjes af rijden. Als het zou gaan regenen dan veranderen die weggetjes in mini riviertjes. Dit zou betekenen dat we niet terug naar beneden konden en we moeten blijven in die kippen schuur. In het donker naar beneden was al helemaal geen optie. Vandaar dat we redelijk nerveus waren of we het wel zouden redden.Terug bij de familie hebben we nog wat water gekocht en wilden we heel snel naar beneden.Voordat we gingen kreeg ik nog even een lelijke baby kalkoen of kip( iig een vies kalig beest met hier en daar wat plukjes veertjes ) in mijn handen gedrukt. Ja uuuhhm leuk, foto en nu wegwezen! Net op tijd voordat de goden hun paniekvloed los zouden laten bereikten we de grotere dirt road die naar de verharde weg leidden. Yeah!! Ik heb nog wel even vast gezeten in de modder. Een local heeft me eruit getrokken. Niet mij , maar de motor natuurlijk.

'S avonds de lekkerste noodles en dumplings gegeten in Kampot bij de cinema. Hadden we wel verdiend!

14-10-2014
In Kampot begonnen in ons favoriete ontbijt tentje met de beste koffie! Espresso cafe. De eigenaar is een Australier en hij vertelt graag alles wat hij weet over reizen in Cambodja. Jasper moest werken en ik heb mijn tweede boek uitgelezen. Daarna zijn we verhuisd naar Captain Chimps. Hier is het eten en drinken lekker en heel goedkoop! Terug naar Naga house om .....tsja.... aan de bar bier te drinken om de rode draad van deze dag maar eens voort te zetten. :)

15-10-2014
Vandaag is the big day voor Jasper. Wat ik heb geschreven over dirt bike rijden in Bali wil ik graag hierbij wat nuanceren. Jasper gaat vandaag dirt bike rijden met de eigenaar van Naga House, een vriend van hem en nog een Amerikaan die ook in Naga House verblijft. Alle drie zijn ze heel ervaren dirt bike riders. De motoren zijn heel hoog en Jasper was behoorlijk zenuwachtig vanochtend. Ik moest hem eraan herinneren dat hij wel moet ontbijten. Helmen op, longsleeve aan, spijkerbroek , goede schoenen en een beest van een motor tussen je benen. Daar gingen ze. Geen weg meer terug. Bali was er helemaal niks bij! Terwijl zei de rivier en de bergen onveilig gingen maken heb ik mezelf getrakteerd op een Spa. De Banteay Srey womans spa ligt prachtig met uitzicht op de rivier. De vrouwen die hier masseren komen uit moeilijke thuis situaties. Ze krijgen hier de kans om een beroep en Engels te leren en social skills in klantgerichtheid te verbeteren. Door hier te komen steun je deze vrouwen en krijg je ook nog een heerlijke ontspannen dag voor terug. Ik had de body scrub en een facial. Aanrader!!!
Terug bij Naga House zie ik Jasper staan. Nat en oranje van de modder met een grijns van oor tot oor op zijn gezicht. Daar wordt je toch blij van! Hij heeft rivieren overgestoken, proberen te springen wat mislukte en tot een val leidde (you didn't commit!, zeiden ze ) en hele steile stukken omhoog gereden. Noem maar op. Hij was helemaal kapot! De eigenaar van Naga house vertelde dat de cambodjanen op een hoge crossmotor stappen en er na een paar uur pas vanaf komen. It's like they are riding a wild horse! En dat is het ook als je motor alle kanten opgaat in de modder en je dat ding recht moet houden. Ik had Jasper wel willen zien als beginner in het gevorderde klasje. Dus vergeet Bali. Dit was echt niet normaal tof!!! Aldus Jasper.

16-10-2014
Het kustplaatsje Kep staat vandaag op de planning met eerst het Kep National Park. Kep ligt op 1,5uur rijden naar het zuiden van Kampot. Het National park was prachtig om doorheen te rijden met wat mooie uitzicht punten over de Oceaan. We wilden eerst in Kep slapen in een hele mooie ecolodge vlak bij het national park, Jasmine Valley genaamd. Een tip van Bas. We hoorden dat dit sinds een paar maanden dicht en verlaten is door financiële onenigheid tussen de belangen hebbende. We zijn wezen kijken en het moet echt een hele mooie lodge zijn geweest met boomhutten. Een vijver met van die visjes erin die aan je voeten knabbelen. Een keuken met hout oven en zelfs een aangelegde skatebaan. En dit midden in de bush bush. We hebben allemaal foto's gemaakt hoe verlaten het nu is. Locals houden het nog een beetje vrij van de bos begroeiing . Ik wil Bas zijn foto's wel zien hoe het eruit zag toen het nog bestond. Moet prachtig geweest zijn. Daarna nog even gestopt bij een vlinder farm en door naar de markt. Kep staat bekend om de krab met de blauwe pootjes. Dit schijnt hele lekkere krab te zijn. Op de markt worden ze vers gevangen en hop verkocht. In de zee zie je allemaal krabben vallen staan. Verser kan het niet. Nog even gezwommen in de zee en krab gegeten bij restaurant Spring Valley. Heerlijk! De weg terug naar Kampot werden we getrakteerd op een mooie sunset. Lekker dagje.

Morgen wordt t tijd om maar eens te vertrekken naar het zuiden. Een klein weekje strand aan Otres beach in Sihanoukville. Heb ik wel weer zin in :)

Tags: Kampot, Kep, Dirt Bike