Cambodian Experience, village near Kamkong Cham - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu Cambodian Experience, village near Kamkong Cham - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Cambodian Experience, village near Kamkong Cham

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

28 Oktober 2014 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Date:28-10-2014 tm 30-10-2014
District: Kampong Cham
Accomodations:in a nearby village

Mijn verjaardags kado was fantastisch!!
We werden aan de zijkant van de weg opgewacht door Kim en haar 2 kinderen. We sliepen in een mooi hutje bij hun in de tuin. De badkamer en de wc was buiten. We douchte op de traditionele manier. Er stonden 2 bakken met regen water met een emmertje erin. Dat was het. Ik gooide water over Jas heen en andersom. Heel gezellig! :)

We kregen een heerlijke lunch. Oh wat hebben we hier lekker gegeten! Daarna maakten we een wandeltocht door het dorp. Dit is zo leuk! hier kom je anders niet snel en omdat we met Kim waren was de brug met contact maken met het dorp ook niet groot. Zij waren minder verlegen en vroegen ook wat aan ons over godsdienst en waarom wij nooit sieraden om hebben. Dat soort dingen. De omgeving is prachtig! rijstvelden en plantages. De fotos zeggen eigenlijk genoeg. De kinderen waren ook mee vandaag. Het was erg gezellig.

In de avond kwam de moeder van Kim. We mochten haar alles vragen. We waren vooral geintereseerd in het leven na de Pol Pot regime. Ze leefde al die tijd in angst , maar daarna was het ook nog erg moeilijk. Het land werd eerlijk verdeeld tussen de dorpelingen. Haar gelukkigste moment in haar leven was dat haar kinderen weer naar school konden na de oorlog.

29-10-2014
Vandaag nam ze ons mee naar verschillende dorpjes op de fiets. We stopten eerst bij een man die tasjes, portemoneetjes en andere prullaria maakten. Natuurlijk wat gekocht hier. :) Het is zo leuk om door een dorp te rijden. Het reilen en zeilen zien van een boeren dorp. We vervolgden onze weg en stopten nog bij een vrouw die sjaals weeft. We hebben hier een reuzen grapefruit en een houtappel gegeten. Natuurlijk hier ook weer wat gekocht. :) We namen pauze bij een gezin die bananen in rijst met kokos rasp opgevouwen in bananen bladeren aan het roosteren was. HEERLIJK!!!

In de middag gaf Kim les aan kindjes uit de dorpen. Ze vraagt hier vijf dollar voor en als ze het niet kunnen betalen mogen ze ook betalen in rijst of iets dergelijks. Als ze het dan nog niet kunnen betalen, dan eventueel gratis, maar dan moeten ze wel inzet tonen. Ik heb nog geholpen bij de engelse les. Dit was erg leuk om te doen.

In de avond kwam de zus van Kim. ZIj geeft les op de primary school in het dorp. Eigenlijk hadden we niet meer zoveel te vragen, dus was het een beetje ongemakkelijk. Zij vroeg gelukkig ook wat dingen aan ons , dus dat liep wel los uiteindelijk.

De volgende dag vond ik het erg om weg te gaan. IK had wel wat langer in dit dorp willen blijven om Kim bij te staan. Het nichtje van Kim die ernaast woonden was heel leergierig en wilde heel graag Engels praten. Ze wil studeren, maar ze hebben het geld niet. Nu moet ze in een andere provincie werken waar ze 100dollar per maand gaat verdienen om zo te sparen voor een studie. Ze wil graag in de toerisme werken :) Ik heb haar facebook en haar telefoonnummer. Ik geef haar binnenkort maar eens een belletje om Engels te oefenen.

Dank je wel Jasper voor dit geweldige verjaardags kado!!! Ik heb genoten.

Op weg naar onze volgende bestemming , Kratie. dorp aan de mekong river. Daarna verder naar Laos.