Indonesie, Java , Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van marielle constandse - WaarBenJij.nu Indonesie, Java , Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Indonesie, Java , Jakarta

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

06 September 2014 | Indonesië, Batavia

15.000rp =1euro
Busticket enkeltje: 3.500rp
Tuk tuk op 2.5km: ongeveer 20.000rp
Eksklusiv trein ticket van Jakarta naar sarubaya: 1.020.000rp

Na een nachtje in een hotel dicht bij het vliegveld te hebben geslapen zijn we de volgende middag naar het city M hotel gegaan in Jakarta. De weg ernaartoe was best indrukwekkend. We namen de bus vanaf het vliegveld. Wat een drukke smerige stad. De grote wegen door de stad zijn vol met scooters en auto's. Er is continue file. We stapten uit bij Freedom square. Op t kaartje leek de afstand van 1 blok naar t andere blok niet zo groot. Dit was dus even wat anders. We moesten door t park heen naar ons hotel dat volgens Google maps een half uur lopen was. Maar dit was zeker geen straf. Je merkt dat hier weinig toeristen komen. In ieder geval in deze buurt. We werden nagekeken en mensen zeiden vriendelijk gedag. Op Het midden van het Freedom square staat een hele hoge witte toren waar je op kan. Daaromheen is het park aangelegd. Je kan er tandems en scootertjes huren. Mensen verkopen spulletjes en er zijn straat artiesten. Een gezellige boel!
We waren bijna het park uit toen een groepje jongeren giechelend naar ons toe kwamen gerend. Of ze met ons op de foto mogen. Natuurlijk,leuk! Maar waarom,denk je dan.
Ons hotel , het city M hotel heeft een hele mooie lobby,maar daar is alles ook mee gezegd.het opvallende was dat dit hotel geen ramen heeft. Misschien alleen de allerduurste kamers. Geen aanrader! Rond vijf uur zijn we naar het ..... Plein gegaan met de bus. Het bussen systeem in Jakarta is geniaal. Het verkeer staat muur en muurvast,maar de bus heeft een eigen rijbaan. Er staan mannetjes op de weg die de weg vrijmaken voor de bus. De bushaltes en stations zijn allemaal boven de weg gebouwd. De bus stopt naast de ophoging waarop je staat te wachten en je kan zo instappen. Java is een islamitisch eiland en in Jakarta is het overgrote deel van de bevolking islamitisch. Dit gezegd hebbende stapten we de bus in en Jasper ging zitten. Hij werd meteen gecorrigeerd door de bus medewerker. "Only women!". Ik maakte meteen gebruik van de situatie en zat met alle andere vrouwen vooraan in de bus en Jasper moest in het andere gedeelte staan. Er hing in de bus zelfs een bordje dat als mannen naast een vrouw staan in de bus hij haar niet mag aanranden. Uuhhh, okeeee. Best heftig dat daar een bordje voor nodig is.
Voordat we bij het plein kwamen moesten we de weg oversteken. Wat een avontuur is dat zeg. Oversteken door een kolonie van scooters en auto's en tuk tuks waar geen eind aan komt.
De Nederlandse invloeden zijn hier duidelijk zichtbaar. Zo heb je het Bavaria café,gebouwd in 1805 waarvan de binnenkant gebouwd is van teak hout. De onafhankelijkheid van Indonesië is nog niet eens zo lang geleden .Ik geloof in 1949. En toch voel je geen wrok of vijandigheid van mensen richting ons toe. Terwijl wij af en toe wel met een wat vreemd gevoel rondlopen, doordat de geschiedenis zo om je heen te merken is in de vorm van architectuur en het museum waarin deze geschiedenis met Nederland wordt verteld. Hier wilden we nog heen, maar het was helaas al te laat. Op dit plein gebeurt van alles! Het is zaterdag avond en dat merk je. Er wordt muziek gemaakt, de straat artiesten voeren hun show op en alle jongeren hangen op t plein. De straatjes om het plein heen zijn bezet met marktkraampjes. Ook vanavond moesten we een paar keer op de foto. 1 meisje stak haar arm trots door mijn arm en streelde mijn huid terwijl we lachend op de foto gingen. Ze was zo geïntrigeerd door ons. Terwijl ze niet doorheeft hoe onder de indruk wij weer van hun zijn. Giechelend liepen ze weg. De volgende keer als ze op de foto willen neem ik een selfie :).
Jakarta is een hele drukke met smog bedekte stink stad. Dat vond ik vanochtend. Maar als je goed kijkt en het een kans geeft maak je in een dag al heel wat bijzondere momenten mee. In de bus terug liep Jasper meteen naar links en ik naar rechts.

De volgende ochtend hebben we de benen wagen ingeruild voor de tuk tuk om onze trein te pakken naar het westen van Java, Surabaya.