Laos,Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu Laos,Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Laos,Vang Vieng

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

05 November 2014 | Laos, Vangviang

Date: 5-11-2014
Place: Vang Vien

We werden wakker en schoven het vieze gordijntje opzij om te kijken waar we eigenlijk waren. WOOOOOWWWWWWW hij heeft gisteravond niks verkeerds gezegd! Het uitzicht is adembenemend ! We keken uit op de Nam Song rivier in een vallei met op de achtergrond de bergen met hun stijle wanden en wolken die eromheen cirkelen. Het is net zo mooi als in Cambodia toen we in Ou Sam aankwamen in de Cardemom bergen. En zo is dus heel noord Laos schijnt. Ik ben gewoon weer in een Bob Ross painting. Allemaal happy little mountains , happy little trees en happy little clouds en een happy little riviertje ertussendoor. En Happy little Marielle stond er happy naar te kijken. Echt super mooi!!!! Als je google image zoekt op Vang Vieng begrijp je wat ik bedoel.

Vang Vieng wordt door backpackers als tussenstop gebruikt op weg naar Luang Prabang. Vang Vieng ligt 160km ten noorden van Vientiane. De grootste activiteit hier is het tuben en zijn de velen grotten in de omgeving.

We besloten om vandaag naar een waterval te gaan en een stukje te rijden in deze prachtige omgeving. De waterval was wel oke. Gewoon weer een waterval :). Na de waterval was er een mooie route van 20km door de mooie bergachtige groene natuur heen. Echt prachtig! Ik had last van mijn rug en de track was best heftig met de velen gleuven en off road terrein. Het was best lastig vond ik. Maar het uitzicht maakte alles goed! Daarna als beloning naar het Vang Vieng resort geweest. Dit was niet meer dan een hele mooie tuin met een restaurantje en wat bungalows. Het stelde niet veel voor.Er zat ook een grot bij die je kan bezoeken, maar daar moesten we weer extra voor betalen. Genoeg avontuur voor vandaag. Lekker terug naar ons hutje genieten van het uitzicht over de vallei met een koude Lao beer was een veel beter idee!

6-11-2014
Vroeg op, want we gaan naar de Blue Lagoon. We willen de toeristen voor zijn.
Dat is niet gelukt helaas. De dag liep heel anders dan gepland!
Het had flink geregend en we moesten de rivier over steken richting de grot. Het smalle bamboo bruggetje over de nam song rivier stond aan het einde onder water net zoals de weg. Echt leuk om met je motor het bruggetje af te rijden door het water heen. :)
Op de GPS stond achteraf de blue lagoon met de bijbehorende grot op een verkeerde plek , waardoor we twee keer verkeerd reden.Niet een klein beetje verkeerd ook! De eerste weg hield ineens op en het werd een rivierbedding met grote stenen , kiezelstenen en een klein junglepaadje als toetje, waar de weg eindigde en we nog een stuk moesten lopen. Verontwaardigd zeiden we tegen elkaar dat hier toch onmogelijk een tuk tuk kan komen ?! We zijn zeker verkeerd! hahaha Het was wel heel tof om over een rivierbedding te rijden met de motor. Eenmaal weer op de "gewone" weg aangekomen reden we naar links en moesten we volgens een bordje links een paadje af. Steil naar beneden en glad van de modder. Mijn motor gleed de hele tijd weg en ik vond het doodeng. Dit kan niet de bedoeling zijn! Als een angstig konijntje maar weer naar boven. We wilden het bijna opgeven, maar dat liet ik niet gebeuren hoor. Ik ga niet terug en dan de rest van de dag sacherijnig zijn! We zullen die stomme blue lagoon vinden ook!!!! Uiteindelijk was het gewoon aan het einde van de hoofdweg en heel makkelijk te bereiken. hahaha. De blue lagoon was echt een verschrikkelijk iets. Het is gewoon een recreatie plek rondom een natuurlijk zwembad. Het water was wel heerlijk verfrissend en mooi blauw. De grot die erbij hoort was echt gigantisch! Een hele grote uitgeholde mega hoge holle ruimte. We hebben daar lekker rond geklauterd. Daarna onze ogen uitgekeken naar Aziaten die helemaal los gingen in de lagoon. Helemaal ingepakt speelden ze als kleine kinderen in de lagoon. Van de boom afspringen het water in met go pros en selfie sticks. Een oudere man swingend aan een touw terwijl hijvtaikwando geluiden maakte op het moment van loslaten boven het water. We hebben genoten.

Ik denk dat het Jasper allemaal teveel is geworden tussen de gillende Aziaten , want bij thuiskomst werd hij ziek.

7-11-2014
Jasper is het trauma aan de zwemmende, spartelende, ingepakte, hysterische Aziaten nog niet te boven vandaag.

8-11-2014
We wilden eigenlijk al eerder vertrekken naar Luang Prabang, maar omdat Jasper ziek was kon dit niet en we moesten en zouden gaan tuben hier. Dus nog maar een dagje blijven dan. Aaahh wat erg toch ... ;)
Van de buren hebben we een tip gekregen dat er een hele mooie route door de bergen is niet ver hier vandaan. Na 20 km te hebben gereden sloegen we af , een zandweggetje op de bergen in. Adembenemend hier. Echt waanzinnig!!! We reden de berg op, door dorpjes heen, prachtige natuur en valleien. De wolken door de bomen. Het is niet te beschrijven. En zo is deze hele omgeving!!! Na een uurtje te hebben gereden moesten we helaas terug om te gaan tuben.
Het tuben was een een paar jaar geleden tot 2012 echt een groot event. Je wordt met tube gedropt in de rivier en dan wordt je door de stroming meegenomen. Onderweg waren er allemaal barretjes waar je kon feesten en waar er heel veel alcohol wordt gedronken. Sinds 2012 hebben ze alle barren gesloten, behalve 5. Waarvan maar 2 leuke dans/muziek barretjes. Door het vele drank en drugs gebruik vielen er regelmatig doden. In 2011 zijn er 22 doden gevallen met tuben! Het is jammer, want het is nu echt een stuk minder leuk denk ik. Maar nog steeds is het echt heel erg leuk om te doen. Na een paar meter werden we al binnen gehaald door de eerste bar. Ze gooien een touw met een fles water naar je toe en zo wordt je binnen gehaald. Bij de eerste bar was het al heel gezellig. je krijgt bij elke bar een gratis armbandje, Verzamelen! Want het is gratis en we zijn Hollands! :) We hebben gezellig een potje volleybal gespeeld en een biertje gedronken. Weer terug op de tube werden we een paar meter verder bij de volgende bar binnen getrokken. Wat een gezelligheid! Volleybal, basketbal onder een sproeier, jeux de boule en dansende mensen. Het ritje naar het eindpunt was prachtig. Lekker dobberend met de stroming mee de rivier af. Zonnetje bergen en bamboo bruggen. Het was nog best ver uiteindelijk. We hadden een biertje voor onderweg mee moeten nemen. Wat een leuke dag was het vandaag!! Morgen vertrekken we naar luang prabang.