Vientiane , Laos: roadtrip 2 - Reisverslag uit Vangviang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu Vientiane , Laos: roadtrip 2 - Reisverslag uit Vangviang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Vientiane , Laos: roadtrip 2

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

03 November 2014 | Laos, Vangviang

10.000kip =1euro
Motor: 35USD per dag
Streetfood: 50.000 kip
Accomodatie: 60.000 tot 120.000 Kip

Ons eerste dagje Vientiane, Laos. Op de fiets gingen we de stad verkennen. Het centrum ziet er heel leuk uit. Met kleine huisjes en leuke barretjes voelt het Europees aan. Het is hier wel een stuk duurder dan in Cambodja helaas.
Tijdens een heerlijke cappuccino waren we aan het brainstormen hoe we onze reis in Laos wilde gaan invullen. Wat aan Cambodja de mensen en de cultuur zo bijzonder maakt is het bij Laos in onze ogen vooral het landschap dat dit een magisch land maakt. Mooie bergen met jungle en de rivieren. We wilden natuurlijk een deel van noord laos het liefst verkennen met eigen vervoer in plaats van bussen. Jasper is gaan rond vragen bij motor verhuurbedrijven voor de prijs terwijl ik de foto's ging uitzoeken bij het koffie tentje.Hij kwam terug met de conclusie dat het erg duur is en dat het grote motoren zijn, maar niet te hoog. De huur prijs was 30USd per dag. Alle motoren waren al verhuurd en er waren er nog maar 2 over. We bekeken ons budget plus de voor en nadelen en toen waren we eigenlijk al snel overstag dat we het gewoon moeten doen. JEEEJJJJ roadtrip Laos here we go!

4-11-2014
To Do:
Backpack ompakken naar 1 backpack en 1 rugzak. 1 backpack achterlaten in het hostel voor wanneer we terug komen.
Motoren ophalen
GPS systeem en route samen stellen bij Don Duvall.
Op naar Bergdorp Vang Vieng.

Het plan is om twee weken te touren door noord Laos. De wegen in Laos zijn heel slecht met uitzondering van de hoofdwegen waar af en toe een gat in de weg zit. En Laos is totaal niet goed in kaart gebracht, behalve dan de hoofdwegen. :) Jasper had gelezen over ene Don Duvall. Een interessante Amerikaan die de afgelopen 10 jaar bezig is geweest Laos te verkennen op de motor en alles in kaart te brengen!! Hij heeft een compleet nieuwe kaart van Laos gebouwd. Elke weggetje staat erop. Niet normaal! Hij is inmiddels een legende in Vientiane. Zo, die is gek in zn hoofd, dacht ik. Wat een werk! Hij verkoopt de kaart voor 50 dollar incl een persoonlijk uitgestippelde route op basis van de reisduur. Je kan een GPS systeem erbij huren waar de routes worden ingeladen en gaan met die banaan! Klaar voor Laos!

Er waren nog 2 motoren over bij Fuark motor rent. Fuark motor rent is echt een aanrader als je een motor wil huren. Hij spreekt goed engels en is een hele aardige redelijke vent die wil dat je een leuke tijd hebt op de motoren. Na een kleine instructie van de motoren en mijn hartslag iets was gedaald na het eerste aanzien van deze monsters konden we gaan. Wat rijden deze beesten heerlijk!!!!!!! Het enige minpunt is dat Jasper een motor heeft gekregen die ontzettend veel lawaai maakt! Hij is echt een " Arie" op dat ding zeg! Je hoort hem van ver aankomen. Ik moest er wel heel erg om lachen. Ik zei dat we op deze manier nooit contact zouden maken met de lokale bevolking. Ze zouden meteen terug hun hutje in rennen zodra hij het dorp in zou rijden denk ik. Nadat we de motoren op hadden gehaald snel naar het huis van Don Duvall voor de kaart en de GPS. Deze man is vreemd , maar geniaal! Hij opende zijn kaart en hij heeft samen met ons een route uitgestippeld met de mooiste plekjes. Deze informatie is goud waard! De GPS werd op Jasper zijn stuur vast gezet en we konden gaan. Het duurde wat langer dan verwacht dus we moesten aan 1 stuk door rijden naar Vang Vieng om voor zonsondergang daar aan te komen.

De route naar Vang Vieng is het minst mooie stukje van de reis had Don ons verteld. Nou..........als dat zo is dan wordt het wel heeeeeeel mooi! Want dit was al prachtig!!!! De wegen zijn slechter maar we schoten er zo overheen met onze beesten. Heerlijk! Het begon plat en saai maar na een tijd moesten we de berg in. Als dit de hele reis zo is ben ik heel gelukkig!
We vonden in Vang Vien een leuk hutje bij Namsong Garden voor 7 euro. Simpel hutje maar het uitzicht is adembenemend volgens de eigenaar. We geloofden hem maar op zijn woord want het was heel erg donker op dat moment! 's avonds hebben we bij een restaurant gegeten aan de rivier in de drukke dorpsstraat. De restaurants laten allemaal afleveringen van Friends zien of van Family Guy. Heel vreemd. Ooit is denk ik ontstaan dat toeristen hier behoefte aan hebben ofzo. Het is vreemd om te zien.

Lekker slapen!

Tags: Laos , Vang Vien