Laos, Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu Laos, Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Laos, Luang Prabang

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

09 November 2014 | Laos, Luang Prabang

Date:9-11-2014
Place: Luang Prabang

Er is een oude weg en een nieuwe weg naar Luang Prabang. De nieuwe weg gaat redelijk stijl de berg op en weer redelijk stijl er vanaf. De oude weg is een kronkelweg die er twee uur langer over doet. Echter alle tourbussen nemen deze oude weg, omdat ze dan stoppen bij winkeltjes en restaurantjes waar toeristen wat kunnen kopen. Langs de nieuwe weg zijn nog helemaal geen restaurantjes en winkeltjes.

We vertrokken vroeg om 4 uur later aan te komen. Vanaf het moment dat we de berg beklommen met onze motoren was het adembenemend mooi. Nog veel mooier dan het stuk van Vientiane naar Vang Vieng. Jammer genoeg was het aan de ene kant van de berg bewolkt, maar dat maakte het zeker niet minder mooi. De top lag op 2km hoogte. Het leek net Lord of the Rings landschap. Deze rit is de mooiste die we tot nu toe hebben gereden. Echt heel mooi! Het is eigenlijk niet met woorden te beschrijven.

Luang Prabang is een leuk stadje aan de mekong rivier. De rivier scheidt de stad in een luxe toeristisch deel en een boeren deel waar alleen maar locals wonen. Het was best een klus om iets goedkoops te vinden hier. Uiteindelijk na de eerste nacht ergens duurders te hebben geslapen toch iets goedkoops gevonden.

Avonds zijn we naar de night market gegaan. Luang Prabang is echt een gezellig en mooi stadje.

110-11-2014

Vandaag een nieuw onderkomen gevonden en de rivier overgestoken met de ferry naar het boeren gedeelte. De weg is meteen al niet verhard en je waant je gelijk al in een andere wereld. Erg leuk om even doorheen te rijden.

Savonds tijdens een biertje aan de rivier zaten we onze plannen te bespreken. Ik had eerder aangegeven dat ik het nog heerlijk zou vinden om een paar dagen aan een strand te relaxen voordat ik weer in Nederland aan kwam en de maandag gelijk weer aan het werk moest. Dit idee had ik laten varen, omdat we onze strandvakantie al aan het begin van onze reis hadden gehad en we eigenlijk noord Laos wilden zien.

Jasper had er nog over na zitten denken en hij kwam met het idee om alsnog naar een eiland te gaan. En omdat we dachten dat Noord Laos ongeveer hetzelfde zou zijn als die waanzinnige route naar Luang prabang die we hadden gereden en hij merkte dat we er allebei wel aan toe waren. Sudden change of plans! I love it! DIt zou betekenen dat we morgen terug moeten naar Vang Vieng. Vanuit Vang Vieng de dag erna naar Vientiane.Motoren en GPS inleveren. Vanuit daar de nacht trein naar Bangkok.Vanuit Bangkok vliegen en met de boot naar een eiland. Twee dagen reizen, maar dan heb je ook wat! :)

11-11-2014
Luang Prabang staat bekend om de watervallen. We zijn er heen gegaan en het is inderdaad prachtig! Het is wel heel toeristisch en je loopt eigenlijk gewoon doorJaseen park dat om de watervallen is aangelegd. Maar ze hebben er een hele mooie plek van gemaakt. Als je binnen komt loop je eerst door een beren opvang. Altijd leuk, diertjes kijken:) Daarna loop je langs de plateaus van de waterval. Prachtig en heel groot! Het water van de waterval loopt via verschillende plateaus naar beneden. In de plateaus kan je zwemmen. Het water is kristal helder. Uiteindelijk kom je bij de waterval. Erg mooi. Ik zou hier de hele dag kunen zitten met een boek. Heerlijk lijkt me dat. Het park is van alle gemakken voorzien. Eten en drinken is beschikbaar en zelfs aan omkleed hokjes is gedacht.

Savonds heerlijk aan de rivier wat gedronken en besloten na veel tobben welk eiland we gaan. Het liefst waren we naar Koh Kood of Koh Lanta gegaan , maar de overnachtingen zijn zo duur op de eilanden. We hebben op het party eiland Ko Phi Phi uiteindelijk een relatief goedkoop onderkomen gevonden. Kittys guesthouse.
Morgen maar boeken en alles regelen.

112-11-2014
Op naar Vang Vieng weer via de nieuwe weg. Ik kan deze weg elke dag rijden. Heen en weer en nog een keer. Het uitzicht verveeld echt nooit volgens mij! We reden langs het weggetje van de waterval en dat paadje de berg op die we toen met de motor hadden gedaan, maar ik destijds last had van mijn rus en het allemaal niet lekker ging met motor rijden. Ik wilde deze weg nu weer doen. Zo snel mogelijk crossen over al die geulen achter Jasper aan. En dit keer goed! Ik ging als een speer!!! Wat heerlijk !!! Ik voelde me echt vertrouwd op mijn motor en het ging super goed. Heel vet!!!!
Aangekomen in Vang VIeng mochten we voor een goed prijsje bij ons oude adresje slapen en zijn we onze reis naar het eiland gaan voorbereiden.
Motoren terug: Het was gelukkig geen probleem om de motoren eerder dan afgesproken terug te brengen.
GPS terug naar Don Duvall.
Trein kaartje kopen meteen als we aankomen in Vientiane.
Aansluitend ticket geboekt. We hebben twee uur speling om onze vlucht te halen na onze trein rit.
Kittys Guesthouse geboekt op Ko Phi Phi gelijk maar voor 6 nachten.

Slapen en lets go!