Cambodja Inleiding - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu Cambodja Inleiding - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Cambodja Inleiding

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

26 September 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

streetfood: 1,20USD
barbershop voor Jasper zijn baard:) :2USD
Tuk Tuk: 2/3 USD
Dorm: 5USD PP / private room : 12USD
Het is inmiddels 7 oktober. De elfde dag in Cambodja. Terug in Phnom Penh, omdat onze reis een spontane, ook wel spannende wending heeft gekregen waardoor we van Siem Reap weer terug met de bus naar Phnom Penh moesten. Waarom? Dat lees je later wel. :)

Cambodja is geweldig! Het land van de glimlach. De mensen zijn zo vriendelijk hier. Het is hartverwarmend. Vooral als je weet wat voor een verschrikkelijke tijd Cambodja achter de rug heeft. Pas in 1997 kwam na 30 jaar rust in het land.

In deze elf dagen hebben Phnom Penh en Siem Reap ons meegenomen naar de milestones uit de geschiedenis van Cambodja.We gingen van de bloederige jaren 70 met de Killing Fields naar het begin van het Khmer rijk met de hoofdstad Ankor in 800. Wat een indrukwekkende reis door de tijd ingekleurd met de hedendaagse Cambodjaanse glimlach en zo hier en daar ook helaas een bedelend handje.

Om deze twee plekken te kunnen begrijpen hoort er uiteraard een klein geschiedenis lesje bij. Ik kan me voorstellen dat dit iets teveel info is, dus sla het gerust over. :) :) :) De foto's die bij de volgende 2 reisverslagen komen zeggen eigenlijk al genoeg.

Een klein geschiedenis lesje : Jaar 800: Het Angkor tijdperk onder leiding van Jayavarman 2.Een tijd van bloei in alle opzichten en waar wij nu de prachtige tempels van mogen bewonderen met als praalstuk tempel Ankor Wat, ten noorden van Siem Reap. Vele koningen volgden hem en het rijk breidde zich uit tot delen van Cambodja en Vietnam. De nieuwe hoofdstad werd later Phnom Penh. Uiteindelijk werden de Khmer, de oorspronkelijke bewoners van Cambodja, teruggedreven en verslagen door Thailand. (wil je meer weten over het Khmer rijk en haar hoofdstad Ankor kijk dan de documentaire: Ankor Wat, The land of Gods.

Jaar 1863-1953: De fransen kolonialiseerden Cambodja vanaf 1863 en, samen met Vietnam en Laos, ontstond Frans Indochina. De fransen trokken zich in 1953 weer terug, opgevolgd door koning Sihanouk.

Jaar 1955-1975:Tijdens de Vietnamoorlog werd Cambodja hevig gebombardeerd door de Amerikanen in hun poging de Vietnamese communisten te ondermijnen. Nog steeds liggen in Cambodja overal mijnen als gevolg van deze oorlog.

Jaar 1967-1975: Cambodja burgeroorlog. De Cambodja burgeroorlog ging tussen de Khmer Rouge (communisten) + bondgenoten en de Kingdom of Cambodja (1967-1970)/Khmer Republic(1970-1975) + US en Noord-Vietnam.

Jaar 1975-1979: Khmer Rouge kwam aan de macht onder leiding van Pol Pot. In 1975 trokken ze de hoofdstad Phnom Penh binnen en er volgde een vreselijke tijd van “zuivering”. Dit resulteerde in de verschrikkelijke massagraven die velen plekken in Cambodja bedekken met tragiek en horror. De "Killing fields" van Choeung Ek bij Pnom Penh zijn toegankelijk voor toeristen. In 1978 werd de Khmer Rouge verjaagd uit Phnom Penh, maar nog jaren voerden zij een guerrilla strijd vanuit het westen van Cambodja.

Jaar 1978:Er komt een eind aan de verschrikkingen. Vietnam grijpt in en Cambodja krijgt een door communistisch Vietnam gesteunde regering. Van deze marionettenregering wordt Hun Sen in 1985 premier.
Jaar 1989: De Vietnamezen trekken zich terug uit Cambodja.

Jaar 1991:In Parijs worden vredesakkoorden gesloten tussen alle strijdende partijen.

Jaar 1992: De Verenigde Naties grijpt in voor wederopbouw Cambodja. Vluchtelingen worden naar huis gebracht , wapens worden neergelegd en er komen verkiezingen.

Jaar 1997: Door de interne rumoerigheid binnen de tegenstrijdige coalitie ontstaat er een nieuwe groep vluchtelingen aan de Thaise grens.

Jaar 1998: Pol Pot sterft.

Jaar 1999: Ta Mok , generaal van Khmer Rouge wordt gearresteerd.

EINDE DERTIG JAAR BURGEROORLOG.

Tags: Cambodja