Cambodja, Siem Reap en de tempels van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu Cambodja, Siem Reap en de tempels van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Cambodja, Siem Reap en de tempels van Ankor

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

02 Oktober 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

02-10-2014 tm 4-10-2014
JAJAJAAAAAA, De tempels van Ankor met als praalstuk natuurlijk Ankor Watt! Hier heb ik naar uitgekeken. Dit schijnt zo mooi te zijn. En het is meer dan mooi. Het is magisch mooi! Het is onbeschrijflijk magisch mooi. Als je dit hebt gezien vallen alle andere tempels tegen. We zijn er drie dagen gewweest, maar je kan hier makkelijk een week rondhangen.

De eerste dag zijn we heel fanatiek op de fiets gegaan. In totaal 46km gefietst die dag en liters gezweet. We waren echt kapot toen we terug waren in het hotel. Maar ik raad iedereen aan om tenminste 1 dag te gaan fietsen. Je komt dan op plekken waar de bussen en TukTuk niet komen. Ik zal binnenkort een plattergrond uploaden waarop te zien is welke tempels we hebben bezocht, want de namen weet ik niet meer. Alle tempels zijn uniek. Sommige delen zijn helemaal overgenomen door de Jungle.Bomen die letterlijk de tempel in hun greep hebben met hun gigantische wortels. Ik heb eigenlijk geen woorden om te beschrijven hoe mooi de tempels met de jungle waren. Dus jullie moeten maar even wachten op de fotos. Ook op de foto valt niet vast te leggen hoe het daadwerkelijk was, dus jullie moeten er maar gewoon heen. :)

Dit gezegd hebbende ga ik verder met ons fietstochtje. Zodra je het Ankor gebied in komt is het al prachtig. Je fietst door het groen , langs een meer door de mooie natuur. Heerlijk. Buiten alle tempels die heel bijzonder zijn uiteraard was ons hoogtepunt vandaag toch wel het fietsen over de oude stadsmuur. Aankor had prachtige stadspoorten met een groot buddha hoofd in de poort gegraveerd. Je kan op de stadsmuur wandelen. Wij namen ons fiets mee en het was echt een mooi tochtje waar geen toerist te vinden is.
Rond 1600uur waren we in het hotel , gesloopt! Want het was echt heel heet vandaag. Dat zwembad is zo fijn nu! Morgen gaan we met een TUK TUK die ons voor 25 dollar de hele dag rond rijdt. 04:30 gaan we weg om de beroemde zonsopgang te bekijken bij de beroemde tempel Ankor Wat.

Rond 05:00uur vestigde we ons langs de gracht voor de ingang van de tempel. We wareen vroeg dus we hadden een plekje vooraan. Oke, de zonsopgang die de tempel van Annkor Wat in een heel mooi licht zet is prachtig. Maar de rest.....ik vond t eigenlijk helemaal niks. Er waren zoveel toeristen! Toeristen die heel hard praten.Verschrikkelijk! We hadden een muziekje aan gezet en probeerde van de mooie setting te genieten, maar ik vond t moeilijk. Op een gegeven moment ben je het zat en ga je geen fotos maken van de zonsopgang , maar van de mensen achter je. Tsja.... Rond 07:00 uur gingen alle tourbussen ontbijten en zijn wij de beroemde tempel van dichtbij gaan bekijken. Relatief rustig. Het is wel echt indrukwekkend dat ze dit toen rond 1100 hebben gebouwd. Jeeetje wat is het groot! De hoogte is 65M , 3 verdiepingen en het beslaat een oppervlakkte van 1km2!

Op Bali hadden we voor de grap van die mondkapjes gekocht die worden gedragen in het verkeer. Er zijn momenten in de tuk tuk of op de scooter dat het stof en de uitlaatgassen je neus in vliegen en dat je serieus zou willen dat je zo een kapje had. Ik had de kapjes nog in mijn rugzak en aangezien we een heel eind met de TUk Tuk naar de volgende tempel moesten tuffen hebben we de kapjes erbij gepakt. Een foto reportage kon niet uitblijven natuurlijk :) Alle chinezen die hier op reis zijn hebben 3 dingeen bij zich. Een mondkapje, een selfie stick en een grote Canon camera met mega statief. Nu had Jasper in Bangkok ook zo een selfie stick gekocht voor de lol ;). Zaten we daar in de Tuk Tuk met mondkapjes op en een selfie stick te geiten en te lachen. Haalden we een hele tuk tuk chinezen in die heel serieus met hun mondkapje een beetje beledigd naar ons zaten te kijken toen we ze inhaalde in onze staat van meligheid. hahaha Excuses!

Maar de rariteiten zijn nog niet voorbij. We komen aan bij de lady temple. Daar kon je een natuur pad volgen naar de parkeerplaats. Bij een uitkijk punt waren een stel Japanners ( denk ik ) fotos aan het maken. Ik weet niet hoe het gebeurde, maar ineens stonden Jasper en ik in een hele stijf ouderwetse familieportret geregisseerde pose ( ik moest wijzen naar een wolk en jasper moest achter mij staan met zijn hand op mijn schouder ) terwijl een hele groep Japanners fotos van ons aaan het maken waren. Later moest ik nog een keer alleen poseren. Met verbazing bleven we achter. Dubbel van het lachen..Wat is er zojuist gebeurd. hahahaha Het was belachelijk.
De japanner heeft ons mail adres. Hij zou de foto' s toesturen. Oh wat hoop ik dat we deze verschrikkelijke foto's krijgen.

De laatste dag was een prachtige prachtige dag! Ten eerste, omdat ik jarig was natuurlijk. :) En we kregen het voor elkaar om bij bijna alle tempels net op tijd te zijn , voor de grote toeristen bussen. Dit heeft wat mooie plaatjes opgeleverd. We begonnen met de zonsopgang op een tempel die beroemd is om de zonsondergang. Geen mensen dus! We waren helemaal alleen en later kwamen er nog 2 andere mensen. De tempel lag hoog en je keek uit over de jungle. Het is zo mooi om de jungle wakker te zien en horen worden. Mooiste verjaardag ochtend ooit!

De tweede tempel was ook een minder bekende tempel ,maar heel erg mooi. Het was wat meer vervallen. Wederom nog geen toerist te bekennen. De tempel met de mooie doorkijk gangen in de ochtend douw van de jungle zonder toeristen was heel erg indrukwekkend om te zien.

Rond twaalf uur was het einde Ankor. Wat ik zo mooi vind aan de tempels van Ankor is dat elke tempel anders is. De omgeving is ook nog steeds bewoond, wat het heel divers maakt. De eerste dag zijn we van de hoofdweg afgebogen en kwamen we met onze fiets in een jungle dorpje terecht. Daar komt niemand die een standaard tour boekt of met de Tuk Tuk is. Dit geeft je de mogelijkheid om echt de rustige plekjes te vinden en helemaal alleen te zijn. Met de locals dan die hier wonen. Dit maakt het heel divers en bijzonder.
We vinden vrij zijn, dat je bereikt als je met je eigen vervoer reist zo een ultiem vrij reisgevoel hebben. We doen liever geen georganiseerde tour als het niet hoeft. Een busreis is ook beperkt , omdat je niet vrij bent om te stoppen waar je wil. De leukste ervaringen doe je op wanneer je onderweg bent en in contact komt met de lokale bevolking en nieuwe plekjes kan ontdekken. Toen kwam ik met het idee om 2 scooters te kopen en zo verder Cambodja te verkennen. Na erover te hebben nagedacht en veel research te hebben gedaan heeft Jasper 2 Duitse jongens op internet gevonden die ook gereisd hebben van Vietnam naar Cambodja en nu hun scooters willen verkopen, omdat ze terug gaan naar Thailand en hun scooter niet mee kunnen en willen nemen naar Thailand. Mail gestuurd en een nieuw avontuur is geboren! :)

5-10-2014
Tijd voor Jasper zijn kado. We gingen terug de Jungle in bij Ankor om daar vanaf hoog in de bomen 2 uur te ziplinen. Je vliegt dan van boom naar boom door middel van kabels. Moeilijk uit te leggen, maar echt super leuk! We hebben nog wat Gibbon apen gezien. Altijd leuk natuurlijk. De fotos zeggen eigenlijk alles.

Jasper heeft een mail van de Duitse jongens ontvangen en als we willen kunnen we de scooters kopen voor 250USD per stuk in Phnom Penh.

6-10-2014
Op naar Phnom Penh to meet the Germans :)

• 11 Oktober 2014 - 23:18

Jos Constandse:

Marielle dat was zeker een bijzondere verjaardag,nog gefeliciteerd.
    Ik ben zeer benieuwd naar jullie foto's!!
    Het nieuwe avontuur gaat beginnen op de scooter!!Gaaf hoor,lijkt mij wel wat!!
    Succes!!!!

Liefs ,