Cambodja Siem Reap-leuk mooi stadje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu Cambodja Siem Reap-leuk mooi stadje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van marielle constandse - WaarBenJij.nu

Cambodja Siem Reap-leuk mooi stadje

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg marielle

28 September 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Date:28-9-2014 tm 6-10-2014
District: Siem Reap, Tempels van de vroegere hoofdstad Ankor
Accomodations: Lotus Lodge Hotel

De busreis duurde 7 uur van Phnom Penh naar Siem Reap. De reis ging door prachtige dorpjes en rijstvelden met veel water buffels. De lange reis was hierdoor zeker geen straf.
Het hotel waar we in sliepen had een zwembad,wat heerlijk was na een dagje tempels of dagje fietsen.

Siem Reap is een heel leuk plaatsje dat gescheiden wordt door de Siem Reap River. In Siem Reap werden we voor het eerst overladen met een Cambodjaanse glimlach en een heel erg welkom gevoel. Het centrum van Siem Reap heeft zoals elke stad een old market en een night market waar je alle souveniers kan kopen. Zijde sjaaltjes ( echt of niet echt :) ) , handcraft en zilver (echt of niet echt ).Ook hebben ze een pubstreet hier en stikt het van de Happy Pizza restaurants. Dat zijn restaurants waar je pizza kan bestellen en je pizza extra " happy" kan laten maken. Dan strooien ze er marihuana op. Wij hebben dat nog niet geprobeerd. Is wel een leuk idee voor in Amsterdam. Coffeeshops met happy pizzas. :) Er zijn hier ook veel liefdadigheidsprojecten te vinden.

29-9-2014
Ons Nederlandse hart klopte met smacht van de bijgeleverde fietsen die bij het hotel horen. :) " S middags de fiets gepakt en zonder doel een beetje door Siem Reap heen gefietst. Zodra je het centrum verlaat en de onverharde zijwegen in fietst kom je bij de lokale bevolking. Kindjes rennen blij naar je toe en roepen: hello! hello! Iedereen zegt gedag en de ouderen willen graag een praatje maken om hun Engels te oefenen. Zo leuk! We fietsten langs kleine arme huisjes ,maar ook langs prachtige koloniale huizen. Heerlijk gegrilde kip gegeten bij een straat tentje.

' S avonds aten we bij een straattentje om hoek bij ons hotel waar een meisje werkten die heel goed Engels kon. Na afloop vroegen we of ze een barber weet om Jasper zijn baard een beetje bij te werken. Jasper is voorlopig niet van plan zich te scheren en komt waarschijnlijk als een soort van Forest Gump in zijn ren periode terug, maar de zijkantjes en zijn snor moest toch echt wel even bijgepunt worden. Toevallig was de vader van dat meisje Barber en kon hij gelijk na het eten terecht. OOhhhh wat hou ik van dit soort onverwachte wendingen.De man sprak geen woord enngels , maar hij wist wel wat hem te doen stond. Wangen , Nek,Hals, neus, oren en de snor werden onder handen genomen met behulp van mesjes en een tondeuse die met de hand werd bediend. En als afsluiting een kleine massage. Dit alles voor 2USD. Die man genoot van ons gegiechel en onze aanwezigheid. Hij giechelde af en toe stiekem mee. Wat een leuke ervaring. Ik verheug me op ons volgende barber bezoek.

30-9-2014 Jasper is jarig vandaag!!! Speciaal voor zijn verjaardag stonden we al om 6uur op om naar het Tonle Sap meer te fietsen. ;) De fietstocht was zo mooi. Over onverharde wegen, leuke huisjes, prachtige koloniale huizen op palen, een overstekende boer met zijn buffels, boeren in het rijstveld. Na 2,5 uur waren we bij het meer in het dorpje Chong Khneas. Vanuit dit dorp gaan talloze boten volgepropt met toeristen de boot op om de floating village van dit dorp te bekijken. Hier wonen hele arme mensen in huizen die " drijven" . Kinderen gaan per bootje naar de lokale floating school. Alles drijft. Dit komt omdat het meer daalt en stijgt met het regen - en droog seizoen. En het dorp beweegt mee. Het zijn echter geen cambodianen die hier wonen. Het zijn vooral illegale vietnamezen. We hebben deze floating village niet bezocht, omdat de toeristen boot maatschappijen het tegenwoordig in handen hebben en belachelijk veel geld vragen om een rondje te varen.Vervolgens schijn je half gedwongen te worden om bij een floating market belachelijk dure zakken rijst te kopen , zogenaamd voor de kindjes , die vervolgens gewoon weer terug worden gebracht naar de winkel en weer opnieuw worden verkocht. Er komen ook kinderen in bootjes naar je toe om te bedelen. Er klopt iig niks van. Het voelde aan alle kanten niet goed.
Op de terugweg kwamen we terecht in een hele heftige mousson. Wij fietsten in de douche van regen , terwijl de locals onder afdakjes gingen schuilen en naar ons wezen en (uit)lachten. hahaha rare toeristen op fietsen in de regen.Sommige wenkten naar ons dat we mochten schuilen. Heel lief, maar we waren toch al nat. Onderweg stuitten we ineens op een verloren tempel uit de Ankor tijd. Prachtig! Rond 11 uur waren we weer bij het hotel. Lekker chillen bij het zwembad. Jasper begon aan zijn werkdag en ik ben 's middags nog een stukje gaan fietsen en bij een Australisch koffietentje mijn Gili Air verslag gaan schrijven.
In het straatje van ons hotel zit een klein winkeltje van een hele lieve man zonder tanden , wat hem op de 1 of andere rare manier nog liever maakt. Hij spreekt geen woord Engels spreekt. Hier halen we elke dag een verse Kokosnoot. Hij is ons gaan herkennen, aangezien we de enige westerlingen waren die bij hem wat kochten, en elke keer als we bij hem kwamen aan het eind van de dag pakte hij een koude kokosnoot voor ons uit de koelbox. Hak, hak , hak , rietje erbij en genieten van het voedzame kokoswater. Op elke plek waar je wat langer zit is het leuk om een tentje te vinden waar je elke dag weer terug komt. Dat vinden die mensen leuk , ze onthouden je, en ik krijg er altijd een soort " thuis" gevoel van.

01-10-2014
Jasper ging werken en ik wilde naar een zijde boerderij. Tenminste dat was de bedoeling. Ik ging met de fiets naar het punt waar de bus zou vertrekken, maar ik kon het niet vinden en had de bus gemist. Ach ja. Wat boodschappen gedaan. Kado voor Jasper geregeld en een koude kokosnoot met een gratis warme tandloze glimlach bij de buurman gehaald. <3 <3 <3